KLANTVERHAAL: AWL

“Voordat ik de stap naar zelfstandig ondernemerschap maakte werkte ik drie jaar bij AWL in Harderwijk. En zoals dat vaker gaat: ik kwam er als freelancer twee keer terug! Afgelopen maand heb ik mijn laatste project afgerond. Een mooi moment om in dit interview met Ilse en Mark wat meer te laten zien van deze fijne organisatie!”
Bianca

In gesprek met Ilse Ansmink en Mark Voortman, beide HR People & Business Partner bij AWL.

Ilse en Mark startten beiden hun loopbaan bij AWL. Van stagiair en afstudeerder naar HR-assistent en management trainee en vandaag de dag HR People & Business Partner. Samen met collega Chris zijn ze verantwoordelijk voor alles rond HR.

 

Dat is een flinke klus, want AWL telt in Nederland zo’n 400 collega’s en internationaal zelfs 750. Het hoofdkantoor staat in Harderwijk en is tevens de grootste productielocatie. Ilse: “Verzuim en buitenlandse payroll expense, meer de administratieve kant van HR, is onder andere mijn gebied.” Mark: “Ik houd me daarnaast met de recruitment kant van het vak bezig. We zijn sinds 1,5 jaar een zelfstandig HR team zonder manager en hebben een leuke, boeiende functie. Bovendien is AWL een tof bedrijf en een fijne werkgever. We zijn hier niet voor niets allebei blijven plakken!”

Een uit de kluiten gewassen familiebedrijf

Zo omschrijft Mark AWL. Groot genoeg om uitdagende projecten uit te voeren maar klein genoeg om iedereen te kennen. “Er is een informele cultuur waarbij je makkelijk bij iedereen binnenloopt. AWL is een bedrijf waar mensen trots zijn op de techniek en op hun werk. Collega’s laten graag zien wat ze doen en vertellen er vol enthousiasme over.”

 

AWL bouwt machines die altijd twee dingen gemeen hebben:

  1. Er zit een robot in;
  2. Er wordt iets verplaatst of aan elkaar verbonden.

Ilse: “Het kan een machine zijn die een bumper aan elkaar last of het frame van een autostoel. Maar het kan ook een robot zijn die een bouwhek last of een buis voor een sprinklerinstallatie. Sinds een aantal jaar maken we ook machines met cameratechnologie die pakketjes oppakken en sorteren.”

Automatiseren: slimme oplossingen

AWL is groot geworden in de automotive sector, maar vooral de laatste jaren wordt het palet breder. Mark: “We automatiseren productieprocessen in de industrie, maar zijn ook actief in de logistieke markt.” AWL werkt met name internationaal, met veel klanten overzees en bijvoorbeeld in Oost-Europa. Daarbij is het bedrijf goed in het bedenken van slimme oplossingen. “Sommige klanten weten al precies welke machine ze nodig hebben. Maar het kan ook zijn dat een bedrijf aanklopt, denk aan een wasserij of bouwer van hekken, waar nu nog handmatig geproduceerd wordt. Wij gaan met ze rond de tafel om een passende oplossing te creëren.”

Positieve vibe

De Coronatijd was voor AWL best pittig, vertelt Ilse: “De automotive industrie werd hard geraakt en dat maakte het voor ons ook een uitdagende periode. Inmiddels zitten we gelukkig in een hele positieve cadans. We hebben mooie, uitdagende projecten binnengehaald en er zijn veel leuke nieuwe collega’s gestart.” De vele lange dienstverbanden laten zien dat AWL een fijne werkgever is. De loyaliteit is groot, vertelt Mark, en de medewerkerstevredenheid hoog. Mensen worden blij van de internationale context en hightech vraagstukken. Mark: “Binnen AWL zoeken we naar waar we kunnen excelleren. Mensen zijn trots op wat we doen!.”

 

Collega’s krijgen veel ruimte om zichzelf te ontwikkelen en we helpen als er problemen zijn.” Daarbij spelen leidinggevenden een grote rol, vult Ilse aan. “We hebben een groot netwerk van coaches waarmee we samenwerken. Werk-privé balans, budgetcoaching, loopbaancoaching of rouwverwerking: op elk gebied kunnen we specialisten inschakelen.”

Arbeidsmarktcampagne en complexe vacatures

Op HR-vlak is er volop werk binnen AWL. Ilse: “Eén van onze speerpunten is het versterken van ons werkgeversmerk. Bianca heeft ervaring in het opzetten en uitvoeren van employer branding campagnes en was daarom precies de juiste persoon om ons team tijdelijk te versterken.” Mark: “Bianca kent AWL, ze weet precies wat we willen en wat voor mensen we zoeken. Dat is voor ons ideaal. Ze heeft het afgelopen jaar veel verbeteringen in het recruitmentproces doorgevoerd en onder andere onze werken-bij website verbeterd. Daarnaast heeft Bianca een aantal complexe vacatures ingevuld en ons geholpen bij het invullen van een vacature voor onze Amerikaanse vestiging.

Employer Branding

Als je al iets in de techniek doet of een technische opleiding volgt, dan weet je AWL te vinden, vertelt Ilse. “Maar als je niet in de techniek zit dan ken je ons minder. Dat willen we de komende jaren veranderen.” Daarnaast heeft AWL een uitdaging als het gaat om het vinden van monteurs. Het is een doelgroep die je niet makkelijk op LinkedIn vindt. Op andere social media platformen is AWL niet tot nauwelijks actief. Mark: “We zijn dan ook heel blij met de arbeidsmarktcampagne die Bianca heeft voorbereid. Ze heeft perfect in kaart gebracht wat onze wensen en behoeftes zijn en hoe we intern marketing en HR kunnen koppelen. Doordat Bianca een groot netwerk heeft kunnen we ook qua implementatie snel schakelen. Er ligt een concreet plan dat we de komende periode gaan uitvoeren.”

En dat is precies Bianca’s kracht, vult Ilse aan. “Ze is professioneel en actiegericht. Ze weet precies weer te geven wat er te doen is en kan mensen meenemen in de oplossing. Je weet bij haar dat het goedkomt!” Mark: “We hebben haar er graag bij, jammer dat ze weer gaat!”

“De tijd vliegt en inmiddels heb ik alweer een jaar met deze fijne collega’s gewerkt! Het is goed om nieuwe dingen te gaan doen maar AWL blijft een speciale plek voor me. Ik sluit niet uit dat ik er ooit nog eens terugkom.”
Bianca
Dit bericht delen op: