Ga naar de inhoud
Blush Wave LinkedIn Banner (1)

Klantverhaal: Machinefabriek Geurtsen - waar ideeën tot leven komen

Bianca: “Machinefabriek Geurtsen is een prachtig bedrijf waar ik met veel plezier al ruim anderhalf jaar werk als interim corporate recruiter. Een familiebedrijf dat volop groeit en innoveert, met een sterke focus op HR, employer branding en online marketing. En die focus levert mooie resultaten op! In dit interview vertellen mijn collega’s Patrick Geurtsen en Sebastiaan Huppelschoten er meer over."

In gesprek met Patrick Geurtsen (eigenaar) en Sebastiaan Huppelschoten (HR-adviseur) van Machinefabriek Geurtsen in Deventer: speciaal machinebouwer.

Machinefabriek Geurtsen is gespecialiseerd in het bedenken van oplossingen, aldus eigenaar Patrick Geurtsen. Er worden niet alleen machines gebouwd, er worden complete productielijnen bedacht en gemaakt, of dat nou voor soesjes, paaseieren of bussen kit is. Misschien heb je recent iets gehoord over de nieuwe circulaire matras van Auping? Daarvoor ontwikkelde Geurtsen een volledig gerobotiseerde productielijn, van het allereerste idee tot het laatste schroefje. Patrick: “We bedenken dingen die er nog niet zijn en we maken ze vervolgens. Dat is ontzettend leuk!”

Van traditionele machinebouw naar innovatie en engineering

Om al die ideeën te realiseren vind je in Deventer een machinefabriek, met van oudsher afdelingen in lassen, frezen, slijpen, draaien en montage. De afgelopen twintig jaar is echter geleidelijk aan de focus verlegd richting engineering, met als resultaat een enthousiast team van circa 130 collega’s.

Toen Patrick zo’n twintig jaar geleden aan de slag ging bij het familiebedrijf was het (in zijn woorden) nog ‘best een traditioneel bedrijf’. Een degelijk bedrijf met veel lange dienstverbanden. Patrick: “Met de komst van nieuwe mensen op nieuwe posities is langzaam maar zeker de schwung erin gekomen. Nieuwe klanten, nieuwe producten en groei.” In 2016 neemt Geurtsen machinefabriek Westerhof over en dat is het startsein voor meer overnames. Inmiddels bestaat de Geurtsen Groep uit negen bedrijven.

Vooroplopen

In een vrij traditionele branche vond Geurtsen op het juiste moment de energie om te schakelen. Door te focussen op engineering, maar ook door te investeren in mensen, in HR en in online marketing. Daarover kan HR-adviseur Sebastiaan Huppelschoten, meer vertellen: “Ik denk dat we vooroplopen in hoe we met mensen omgaan. Ons HR- en recruitmentproces hebben we naar een hoger plan getild. We hebben een stevige HR-cyclus geïmplementeerd en werken met de Gallup Q12 voor medewerkersbetrokkenheid en bevlogenheid. We scoren hoog op medewerkerstevredenheid en vitaliteit.”

Goed omgaan met je sollicitant

Patrick: “De eerste indruk die een sollicitant van ons krijgt vind ik heel belangrijk. Je stapt binnen bij Geurtsen, en dan? Word je vriendelijk ontvangen? Zeggen mensen je gedag als je in de ontvangstruimte zit? Krijg je alvast een kop koffie? Heb je een leuk sollicitatiegesprek? Of iemand nou een droom kandidaat is of helemaal niet geschikt voor de functie, elke sollicitant moet super enthousiast zijn over Geurtsen.” Sebastiaan: “We vinden het belangrijk dat mensen zich hier thuis voelen, maar ook dat ze zich kunnen ontwikkelen. Daarom zijn we recentelijk de Geurtsen Academy gestart. Daar kunnen collega’s niet alleen vakinhoudelijk groeien, maar ook aan hun soft skills werken. We plannen regelmatig formele en informele evaluatiemomenten en het positieve geluid dat we daarbij krijgen is heel consistent. Daar zijn we trots op!”

Employer branding

Ook de focus op employer branding werpt zijn vruchten af vertelt Patrick: “Een van onze hoofddoelen is dat we de beste hbo’ers op het gebied van werktuigbouw willen binnenhalen. Bianca heeft de afgelopen jaren een belangrijk aandeel gehad in de uitvoering van die strategie.” Met een prachtige ‘werken bij’ pagina en sprekende bedrijfsvideo’s is het plaatje compleet. Je ziet wat Geurtsen te bieden heeft en dat spreekt aan. “We hebben dan ook behoorlijk wat vacatures ingevuld op lastige posities. En je merkt dat het, met wat er nu staat, steeds makkelijker wordt om mensen te vinden en binnen te halen.”

Fijne werkgever

De mix tussen engineering en technische uitvoering bij Geurtsen is uniek en collega’s zijn op een heel hoog niveau met hun vak bezig. De machinefabriek is dan ook niet alleen voor Bianca een ontzettend leuke plek om te werken;) Sebastiaan: “We zien veel glimmende ogen als sollicitanten hier binnenlopen. Je kunt bij ons je ideeën tot leven zien komen.” Het brede scala aan projecten maakt dat elke individuele werknemer een passende, uitdagende werkplek vindt. Daarnaast blijft Geurtsen een hechte familieorganisatie, een warm bad. Patrick: “Een resultaatgerichte familiecultuur noemen we dat, twee werelden die we bij elkaar brengen. Natuurlijk schuurt het soms, maar we gaan er met volle energie voor en zijn ontzettend trots op waar we nu staan!”

Bianca: “Het is zo leuk om het enthousiasme van Patrick en Sebastiaan te zien en hun passie voor het bedrijf. Bij Geurtsen werk je in een fijne, dynamische omgeving. De organisatie is groot genoeg om mensen volop ruimte voor ontwikkeling te bieden, maar klein genoeg om dat familiegevoel te waarborgen. Een machinefabriek vol ambitie, een plek waar ik ontzettend veel gedaan, geleerd en genoten heb. Een werkgever die ik iedereen kan aanbevelen!”

  • “Bianca is naast een ontzettend plezierige collega inhoudelijk een kei in haar vak. Ze heeft een scherpe blik en ziet waar het beter kan. Bianca werkt vanuit de relatie en kijkt naar de lange termijn en daarmee onderscheidt ze zich. Bianca adviseert, trekt de regie naar zich toe en realiseert op die manier waardevolle, concrete verbeteringen. Ze heeft een belangrijk aandeel gehad in de uitvoering van onze employer branding en recruitment strategie en daar zijn we erg blij mee.”

  • “Vanuit haar kennis en ervaring heeft Bianca een stevig fundament weten te leggen waarop wij verder kunnen bouwen. Bianca had een leidende rol in projecten. Met een prachtige ‘werken bij’ pagina en sprekende bedrijfsvideo’s hebben we uitstekende resultaten behaald. Coördineren, contact met de videograaf, het schrijven van een script en afstemmen met collega’s van marketing, Bianca regelt het. Hoe gaan we het in de markt zetten? Welke doelgroep targeten we? Mede door Bianca’s inzet hebben we employer branding naar een hoger plan getild en vacatures ingevuld op lastige posities.”

Call Now Button