Nieuwe medewerkers die voortijdig vertrekken: het kost organisaties nog altijd veel geld. Een belangrijke oorzaak? Onvoldoende aandacht voor het instroomproces. Lang niet iedereen is zich bewust van de noodzaak van goede onboarding. En in deze tijd van personeelstekorten kan dat eigenlijk niet meer.
De noodzaak
Anno 2022 kennen wij in Nederland een hoog werkgelegenheid saldo. De krapte op de arbeidsmarkt is een feit. Het vinden van talent buiten de organisatie is een grote uitdaging. Juist daarom is het zo belangrijk om als organisatie te kijken naar het instroomproces van nieuwe medewerkers en de interne mobiliteit. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: toptalent vinden en langdurig aan de organisatie verbinden. En dat gaat pas lukken met een goed ingericht proces!
Wat betekent onboarding nu eigenlijk?
Google onboarding en er verschijnt een lijst met verschillende definities. Samengevat: onboarding staat voor het instroomproces van nieuwe medewerkers. De nieuwe medewerker die gaat kennismaken met jouw organisatie, zijn of haar eigen positie en collega’s.
Een eerste werkdag is voor de meeste mensen hartstikke spannend. Een warm welkom is essentieel en gaat verder dan een praktisch welkomstpakket met een laptop, telefoon, werkplek en toegangsbewijs. Natuurlijk moeten dat soort zaken goed voor elkaar zijn. Maar er is zoveel meer. Je wilt een medewerker niet alleen op een prettige manier snel wegwijs maken in de organisatie, maar ook kennis laten maken met de cultuur, visie en doelstellingen. Op zowel bedrijfs- als teamniveau. Als jouw nieuwe collega zich identificeert met die aspecten van de organisatie kan hij of zij vanuit een intrinsieke motivatie aan de slag. Bovendien snapt de collega wat er verwacht wordt en zal hij of zij sneller productief zijn. Onboarding is daarmee niet alleen de verantwoordelijkheid van HR maar dient organisatiebreed te worden gedragen.
Aan de slag met jouw onboarding? 4 quick wins op een rij!
- Onboarding begint al voor de eerste werkdag. Hoe is het recruitmentproces ingericht en verlopen? Hoe snel zijn alle administratieve handelingen afgerond? Zorg voor een snelle en zorgvuldige afronding en regelmatige contactmomenten. Persoonlijke aandacht is daarbij het sleutelwoord;
- Zorg voor duidelijkheid. Het geschetste beeld moet kloppen met de realiteit. Stilstaan bij de bedrijfscultuur, regels, structuren, doelen en verwachtingen draagt bij aan een langetermijn commitment. Start bijvoorbeeld de dag met een plenaire presentatie en rondleiding;
- Een goede kennismaking met collega’s. Zorg dat de nieuwe medewerker de belangrijkste collega’s (en zeker de leidinggevende) ontmoet op de eerste dag. Een overzicht van collega’s kan helpen om de nieuwe medewerker te laten bouwen aan een eigen intern netwerk;
- Maak als leidinggevende en team tijd om samen de eerste periode door te nemen en zorg dat je beschikbaar bent voor vragen. Koppel de medewerker eventueel aan een ‘buddy’. Zorg voor zelfstandig uit te voeren taken om het vertrouwen en eigenaarschap te laten groeien en blijf monitoren hoe de start verloopt.
Een slim proces zorgt voor een goede start en betrokken en bevlogen medewerkers!
Op zoek naar ondersteuning of wil je graag eens sparren over dit thema?
Neem dan contact op!