EEN TELEFONISCHE INTAKE

Wie kent het niet, je hebt een vacature opgestart, en inmiddels liggen er cv’s op tafel. De volgende stap is vaak: scannen en checken op functie-eisen. Heeft deze kandidaat het juiste diploma? De gewenste werkervaring? Als het antwoord ‘nee’ is, schuift het cv naar de ‘nee-stapel’ en volgt een afwijzing, vaak per e-mail. Ik zie het veel gebeuren in de praktijk, sollicitanten die alleen worden beoordeeld op basis van hun cv en eventuele motivatiebrief.

 

Een gemiste kans!

Het voegt namelijk zoveel toe en het is zo makkelijk om de telefoon te pakken en persoonlijk in gesprek te gaan. Het resultaat zal je verrassen en het is nog leuk ook! 

 

Een cv en motivatiebrief schrijven is namelijk best een lastige opgave. Hoe houd je het overzichtelijk en beknopt? Welke informatie moet je wel of niet vermelden? Niet iedereen schrijft een goed cv en soms mist er waardevolle informatie. Bovendien laat een cv het verleden zien maar zegt het niets over waar deze persoon naartoe wil. 

Pre-screening

Daarom kies ik er bijna altijd voor om te bellen met sollicitanten zodra hun contactverzoek of sollicitatie binnenkomt. Een telefonische intake, ook wel bekend als een pre-screening, geeft veel aanvullende informatie en is een hele goede manier om te achterhalen of de kandidaat aansluit bij zowel de vacature als de organisatie. Tegelijkertijd geeft het de sollicitant de gelegenheid om vragen te stellen en een beter beeld te krijgen van de rol en de organisatie. Is het zinvol om het sollicitatieproces voort te zetten? Na een telefonische intake kan aan beide kanten een betere keuze gemaakt worden.

Salariswensen

Maar waar heb je het over, wat zijn relevante onderwerpen voor een telefonische intake? Je duikt nog niet helemaal de diepte in, maar wat wil je wel weten? Zelf richt ik mij in eerste instantie vooral op de persoon en zijn of haar motivatie. Eigenlijk zoek je naar het verhaal achter het cv, de mens achter die summiere zinnen op papier. Daarnaast bespreek ik in veel gevallen direct salarisverwachtingen. Dat is soms wat ongemakkelijk, maar wel cruciaal om verwachtingen te managen en latere teleurstellingen te voorkomen. 

Enthousiasme vergroten

Bijkomend voordeel van de extra informatie die je krijgt bij een telefonische intake, is dat je de kandidaat binnen je eigen organisatie veel beter kunt presenteren. Een manager kan met jouw verhaal eenvoudiger inschatten of en waarom een vervolggesprek wenselijk is. Voor sollicitanten is het vaak een prettige ervaring die bijdraagt aan een positieve candidate journey. Het delen van specifieke details over de functie vergroot vaak het enthousiasme van de sollicitant, nog een pluspunt! 

Waarom niet?!

Waarom eigenlijk niet? Waarom zou je niet standaard je sollicitanten bellen voor een telefonische intake? Het argument dat ik het meeste hoor is: ‘gebrek aan tijd’. Terwijl het natuurlijk veel meer tijd kost als je, op basis van onvolledige informatie, iemand afwijst die toch geschikt zou kunnen zijn. Of die op een andere plek in de organisatie heel goed past. Nog een: je gaat wel verder met iemand op basis van cv en in een later stadium blijkt salaris een dealbreaker. Of blijkt dat iemand de functie niet leuk vindt. In beide gevallen heb je tijd en energie geïnvesteerd en beide situaties voorkom je door een kort telefoongesprek te voeren. 

Dus, inmiddels zijn jullie overtuigd neem ik aan, mijn advies is: pak de telefoon, bel je sollicitanten en voer dit gesprek!
Bianca
Dit bericht delen op: